Exempel
Projekt:
Fooddudes / Burgerdudes.se

Beskrivning:
Vi brukar säga att det startade med hashtaggen #fridayburger på Twitter någon gång runt 2009. Vi var en löst sammansatt grupp kontorsfolk i Stockholm som åt burgare tillsammans på fredagar, och som försökte lista ut var man hittade bästa burgaren i Stockholm. Via gemensamma vänner och diverse fester så blev en del av oss ett mer sammansvetsat gäng, och i januari 2012 reste vi till Tokyo Extern länk tillsammans. I Tokyo åt vi bland annat burgare på Golden Brown Extern länk, en restaurang vi visste via bekanta skulle ha exceptionellt bra burgare. Resan, och den burgaren, var ögonöppnande och fick oss förstå hur långt efter vi i Stockholm låg på burgarfronten där och då. Inte långt efter att vi kommit hem så öppnade Flippin Burgers sin första restaurang vid Kungsholms strand, och plötsligt fanns det ett dedikerat ställe i stan som var precis lika bra som de vi hade besökt i Tokyo. Vi gick från intresserade till smått besatta, och det blev fler resor och många fler burgare, och för att göra en lång historia kort så startade vi Burgerdudes.se Extern länk i november 2014 - en plats där vi kunde samla och strukturera våra bilder och vårt tyckande. Och sedan 2018 är vi ett aktiebolag som arrangerar festivaler, gör restaurangsamarbeten och försöker på olika sätt hjälpa till att lyfta burgar-Sverige till nya nivåer. Under 2019 hade vi till exempel ett samarbete med Korvbrödsbagaren/Unibake Extern länk där vi fick inspirera och utbilda kring burgarbröd. 2019 lanserade vi även Pizzadudes.se Extern länk och Ramendudes Extern länk, som kompliment till burgarna.

Jag har agerat bildredaktör för Burgerdudes sedan starten, och det innebär dels att jag tar många av våra bilder, men också att i princip allt bildmaterial går via mig. (Självklart har jag hunnit med att skriva en del recensioner Extern länk också.) Vi har postat våra egna burgarbilder på Instagram Extern länk varje dag sedan starten, och en del av utmaningen är att försöka få till så bra och tydliga burgarbilder som möjligt, oavsett mörk källarlokal eller utanför en foodtruck en regnig dag. Nedan finns ett litet urval av de bilder jag tagit de senaste åren. Och vi har recenserat runt 400 ställen i skrivande stund, så det har hunnit bli en del burgarbilder under åren.

Projekt:
Stockholm Burger Fest

Beskrivning:
I maj 2016 anordnade vi Stockholm Burger Fest för första gången. Vi hade inga tidigare erfarenheter av liknande evenemang, och vi hade inga tankar på framtiden. Vi kände bara att det var tråkigt att ingen hade försökt arrangera en burgarfestival här i stan, så tråkigt att vi kände att vi borde göra något åt saken. Med hjälp av Glad Stad Extern länk styrde vi upp en plats, fixade relevanta tillstånd, och bjöd in en handfull av våra favorit-foodtruckar från olika delar av landet, och höll tummarna för att folk skulle komma. Och det gjorde de. Långt fler än väntat. Vi hade kanske runt 1 200 burgare tillgängliga, och över 5 000 besökare under kvällen. Det var kaos, men det var ett roligt kaos. Och det kändes rätt självklart att vi måste försöka igen. Nästa år, 2020, arrangerar vi vår 5:e upplaga av festivalen och det har bara blivit bättre och bättre för varje år.

Jag har under åren designat och producerat det material vi använder innan och under Stockholm Burger Fest. Jag har bland annat gjort affischer, banderoller, tygväskor, menyer, tröjor och diverse digital material. Här nedan har jag samlat några exempel tillsammans med ett par bilder och filmer.
Tillbaka
Du når mig på: marcus@nullplusmarcus.se
Och du hittar mig på: Essinge Brogata 31, 112 61 Stockholm
Och på: Instagram, Youtube och LinkedIn